Veel aandacht voor digitale transformatie en strategie
Dit zijn de negen genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021
Negen boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2021. PIM wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar won Eveline van Zeeland met haar boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ deze prestigieuze marketingliteratuurprijs.
Dit zijn de negen nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021 in alfabetische titelvolgorde:
-
Act Human - Waarom succesvolle organisaties investeren in langdurige relaties, Karel Demeester, Sarah Steenhaut, Jan Callebaut (LannooCampus)
-
Bouw een succesvolle online marktplaats - handboek voor entrepreneurs en intrapreneurs, Wout Withagen, Joost Gielen (Boom)
-
Business Model Shifts, Patrick van der Pijl (Boom)
-
De strategie van de kreeft - bouw aan echte vernieuwing, Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout (Van Duuren)
-
Impact door Innovatie - praktisch handboek om juist nu te vernieuwen, Annelies Huisingh
(Van Duuren) -
Marktonderzoekdesign - door de boom het bos zien, Iris van Hest (Boom)
-
Uit het transformatiemoeras - de 5 faalfactoren die organisaties in hun greep houden, Menno Lanting (Business Contact)
-
Why winners give it all - waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dat ook kunt, Ed Stibbe (Van Duuren)
-
Zoonotic - de formule voor een extreem succesvolle virale businessstrategie, Carole Lamarque (LannooCampus)
Om voor een nominatie in aanmerking te komen, dient een boek te zijn uitgebracht in het Nederlandse taalgebied binnen de periode van september 2020 tot en met september 2021. Bij het bepalen van de lijst let de jury vooral op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een impactvolle waarde voor het vak en praktische toepasbaarheid.
Boekclubs
Nieuw dit jaar zijn de PIM Marketing Literatuur Prijs boekclubs. Onder leiding van een jurylid bespreken geïnteresseerde marketeers een van de genomineerde boeken. De (online) boekclubs vinden plaats op 26 oktober en 3 en 4 november. Aanmelden voor een boekclub kan hier.
Digitale transformatie en strategie
Dit jaar zijn er veel boeken verschenen die aandacht besteden aan digitale transformatie en strategie. Genomineerde titels als 'Zoonotic', 'Uit het transformatiemoeras', 'Business model shifts', 'De strategie van de kreeft' en 'Act human' bewijzen dat. Juryvoorzitter Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School) snapt dat wel: “Marketeers zijn de afgelopen jaren geconfronteerd met drastische veranderingen in het zoek- en koopgedrag. COVID-19 heeft het digitale transformatieproces enorm versneld. Niet alleen binnen B2C, maar met name binnen B2B zijn hele grote verschuivingen gaande die zowel kansen als bedreigingen opleveren. Het is voor marketeers belangrijker dan ooit om het voortouw te nemen in de digitale transformatie.”
“Over merken en online marketing is deze keer juist minder literatuur gepubliceerd, hoewel deze onderwerpen van groot belang blijven”, vervolgt Molenaar. “Vorig jaar was er juist bovengemiddelde focus op merken en de jaren ervoor veel aandacht voor digitale marketing. Inmiddels zijn er veel goede boeken over deze onderwerpen verschenen. Ik zie in de Engelstalige marketingliteratuur meer aandacht voor B2B. Het zou mooi zijn als Nederlandstalige auteurs zich ook wat meer hierop zouden richten. Hier is veel behoefte aan.”
25 november: negen boeken op één avond
Op donderdag 25 november presenteren de genomineerde auteurs hun boek tijdens het PIM Marketing Literatuur Prijs 2021 evenement dat bij nhow Amsterdam RAI plaatsvindt. De avond biedt een unieke kans om in een kort tijdsbestek veel vernieuwende inzichten op te doen en kennis te maken met de auteurs. Aan het eind van de avond maakt de jury bekend wie de winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021 is. Het interactieve evenement met kennissessies, prijsuitreiking en netwerkmomenten is van 17:30 uur tot 21:15 uur. Aanmelden kan hier.
Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2021
Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:
-
Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
-
Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University
-
Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising
-
Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur
-
Eveline van Zeeland, auteur en winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2020
-
Frank van Delft, directeur CIM7
-
Jeanine Dijkhuis, eigenaar van Kies! Marketing, namens het Netwerk van Register Marketeers
-
Louise Doorn, founder & CEO van HelloMaas
-
Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills en gepassioneerd volger van de ontwikkelingen in het marketingvakgebied
-
Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence
-
Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
-
Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
-
Shira Winterkamp, partner Marketing Queens